Teamleiders overleg SBB MaasenPeel 6 en 7 augustus 2024
T.a.v de teamleiders:
Bespreek e.e.a. indien mogelijk met je teamleden, zodat we tijdens de jaarvergadering niet alle discussies opnieuw moeten gaan doen.
Tot ziens op de jaarvergadering op 26 augustus in het gemeenschapshuis te Panningen.
Kort verslag van het overleg met de teamleiders op 6 en 7 augustus 2024.
In totaal zijn er 30 teamleiders geweest; een goede opkomst met goede discussies. Er waren enkele duidelijke meningsverschillen in de beide groepen, maar we zijn er met z’n allen toch weer aan uitgekomen.
1.Welkom:
Korte terugblik: seizoen goed verlopen, zowel competitie als PK. Met dank aan werkgroep en ons allemaal. Om alles goed te laten verlopen zijn de teamleiders ook erg belangrijk.
Vooruitblik: competitie indeling bijna afgesloten (zie laatste punt vergadering).
Klasse A: 11 teams, klasse B: 13 teams, klasse C: 12 teams. 162 spelende leden. 398 wedstrijden.In beide bijeenkomsten is kort besproken of het mogelijk is om in de A klasse toch nog tot 12 teams te komen. Helaas zit dat er dit jaar nog niet in. Misschien in een volgend seizoen. Met z’n allen moet dit lukken.
2.Organisatie structuur:
Bestuur en werkgroep. Bestuur is matig bezet en de werkgroep heeft zich goed ontwikkelt. We hebben met z’n allen veel moeten leren en dit zal zich in de toekomst gaan terugbetalen.
MAAR: we moeten verder / meer werkverdeling / minder afhankelijk van enkele personen.
Taakverdeling werkgroep:
*Robin Peeters (coördinator/contactpersoon en assistent wedstrijdleider)
* Gerard Pijnenburg (2e assistent wedstrijdleider)
* Peter Rutten (coördinator persoonlijk kampioenschap)
* Peter Haenraets (ondersteuning persoonlijk kampioenschap)
* Michel Ebisch (ondersteuning persoonlijk kampioenschap)
* Toon van Lieshout (ondersteuning persoonlijk kampioenschap)
Aandacht voor administratie en organisatie: ofwel communicatie
* Wijziging telefoon en e-mail adreswijziging; doorgeven aan de ledenadministratie (Frans Tijssen).
Taakverdeling: voorlopig
Competitieleider: Eindverandwoordelijk / opzet competitie (Hans Hunnekens). Ondersteuning door Peter Haenraets.
Wedstrijdleider: Ondersteuning competitieleider – dagelijkse gang van zaken (Robin Peeters en Gerard Pijnenburg).
3: Competitie en wedstrijdreglement.
Er zijn vraagtekens / onduidelijkheden bij een aantal regels in het wedstrijdreglement: hier wordt een toelichting gegeven.
– A-klasse: 185 / 44 regel; het minimaal te maken caramboles is verlaagd naar 40.
Het blijft een goede richtlijn een géén keiharde regel.
– Biljardé: vastliggende bal en bijna vastliggende bal. Korte toelichting gegeven.
– Verkeerde bal: bij aanvang stootbeurt / tijdens de beurt. Na een korte discussie is hier besloten om de ‘verkeerde bal’ mededeling ook te mogen geven tijdens de stootbeurt van een speler.
– Aanvangstijd van de wedstrijden, de werkgroep ziet dit graag weer uniform per klasse, dit zou bijvoorbeeld voor de A klasse 13.00uur kunnen en B en C 13.30uur
Voorstellen voor wijziging: hierover moest overeenstemming bereikt worden.
– Invallers regeling: iedereen mag invallen voor iedereen. Na korte discussie geaccepteerd.
– Volgorde van spelen: In principe spelen we volgens het bekende ‘rouleerschema’. Mocht het, om welke reden dan ook, niet mogelijk of niet gewenst zijn dan kan hiervan worden afgeweken. Als dit nodig is, neem dan wel vooraf contact op met de teamleider van de tegenstander en bepaal de nieuwe speelvolgorde.
– Verlagen van het te spelen moyenne: soms is het wenselijk om spelers te verlagen in hun moyenne ofwel te maken caramboles. Wij zij er voorstander van dat als een speler, naar inschatting van de teamleider, meer dan 25% onder het aangegeven gemiddelde al gaan spelen, de teamleider een verzoek tot verlaging kan indienen bij de competitieleider. Dit gaan we dit seizoen proberen. Indien nodig zullen we ook bezien of dit zelfs nog tijdens een lopend seizoen toegepast kan worden. Mocht dit problemen opleveren, dan moet de invoering wachten tot het volgende seizoen.
– Het puntensysteem. De werkgroep pleit voor het per direct invoeren van het 10 punten systeem, met daarbij een bonuspunt voor winnaar dus 11 punten (bij remise krijgen beide spelers 10 punten).
Dit kan via biljartpoint!
Ook dit voorstel is door een grote meerderheid geaccepteerd en gaan we dus ook per direct invoeren. Dit is inmiddels ook al ingericht binnen Biljartpoint.
Aandachtspunten voor de toekomst:
– Nacompetitie voor de kampioensteams !?
– Huldiging kampioenen: 3 kampioenschappen op één locatie.
– Promotie en degradatie regeling.
– Ieder dorp / vereniging (minimaal) één team in de A-klasse.
– Het ontvangende team ‘gaat van’ acquit (opstoot).
4: Draaiboek PK
Hans Hunnekens en Peter Haenraets zijn hier mee bezig maar nog niet klaar. Binnenkort beschikbaar. Met behulp van dit draaiboek moet het voor iedereen mogelijk worden om het persoonlijk kampioenschap te organiseren en uitvoeren.
5: Draaiboek nieuwe competitie
Hans Hunnekens en Peter Haenraets zijn ook hier mee bezig. Moet ook dit jaar beschikbaar komen.
6: Enkele aanpassingen in het rooster van de nieuwe competitie.
– Andere speeldagen: het is belangrijk om bij de opgave van teams voor de nieuwe competitie altijd een 2e speeldag aan te geven. Dit moet uiteraard een ‘vrije’ dag zijn zodat het zeker is dat het biljart beschikbaar is.
– Verenigingen met meerdere teams in één klasse: om competitievervalsing te voorkomen mogen deze teams niet in de laatste 3 rondes tegen elkaar spelen. Dit moet handmatig gewijzigd worden. De desbetreffende teams wordt gevraagd om zelf een vervangende speeldag vast te stellen en te wijzigen in Biljartpoint (of in overleg met de competitieleider/wedstrijdleid
7: Rondvraag
Er wordt nogmaals gevraagd naar de mogelijkheid om ook in de A klasse 13 teams te krijgen. Helaas is dit 13e team niet beschikbaar.
We kunnen ook niet het ‘beste’ team uit de B-klasse aanwijzen om in de A-klasse te gaan spelen omdat B met 4-tallen speelt en A met 3-tallen.
8:Sluiting
Het lijken zinvolle bijeenkomsten te zijn. Er wordt gediscussieerd en de teamleiders leren elkaar beter kennen. De afstand van biljarter tot bestuur wordt kleiner en de biljarters krijgen een beter beeld van wat het bestuur en werkgroep doet (moet doen) om iedereen aan het biljarten te houden.
Overweging voor volgend seizoen: één sessie organiseren voor alle teamleiders.
Veel biljartplezier.